Tijdens de periode van 17 mei (Dag tegen Homofobie, Bifobie, Transfobie en Interseksefobie (IDAHOT)) roept Casa Rosa elke inwoner uit West- en Oost-Vlaanderen op om mee de aandacht te vestigen op gelijkwaardigheid in de maatschappij, onder andere voor LGBTI+ personen. Traditioneel hijsen alle Vlaamse steden en gemeenten op deze dag de regenboogvlag en ook inwoners kunnen hun steentje bijdragen aan de waarden van een inclusieve samenleving.
Afgebleekte posters
De jaarlijkse campagne van Casa Rosa, waarbij door middel van raamaffiches opgeroepen wordt tot een gelijkwaardige maatschappij, kent een groot succes. “We zien in het straatbeeld nog steeds de affiches van vorige edities ophangen, veelal afgebleekt door de zon. Met de boodschap “zonder LGBTI+ haat straat” maakten inwoners heel duidelijk dat haat tegen LGBTI+ personen in hun straat geen plaats heeft. Op de komende campagne prijkt een nieuwe slogan “(T)huis in een gelijkwaardige wijk” om nadruk op de positieve boodschap te leggen die we willen verspreiden,” weet de voorzitpersoon van Casa Rosa, Fleur De Baerdemaker, met enthousiasme te vertellen. “We roepen alle inwoners, verenigingen, scholen en organisaties van Oost- en West-Vlaanderen op om een gratis poster- en stickerpakket aan te vragen. Met deze campagne kan iedereen meehelpen om deze positieve - en nog steeds belangrijke boodschap - mee uit te dragen.”
Verbindende postkaartjes
Naast poster en stickers bevat het gratis pakket dit jaar ook vrolijke postkaartjes met een verbindend credo. Door de slogan #TrueColors te verspreiden, wordt de boodschap van inclusiviteit voor alle LGBTI+ personen versterkt.
Pakketjes kunnen nog tot 23 april aangevraagd worden via de website van Casa Rosa: www.casarosa.be/idahot2023-postercampagne. Begin mei worden de pakketjes verstuurd.
Casa Rosa moedigt deelnemers aan om foto's van hun posters, stickers of kaartjes te delen op social media met de hashtags #idahotbe, #ThuisInEenGelijkwaardigeWijk en #JeBentGraagGezien, en om Casa Rosa te taggen op Instagram en Facebook. Door het delen van deze boodschap en het betrekken van de lokale gemeenschap kan iedereen bijdragen aan een meer inclusieve maatschappij.